söndag 13 december 2009

Fisheye Sovrum

Jag smyger upp till lägenheten när hantverkarna håller helg, denna gång släpade jag med mig ett roligt fisheye-objektiv.
Nu ska ni få se!

Först ut i fiskögeserien är sovrummet.

Tyvärr är sovrummet det rum som kommit sist i planeringen och det saknades både fantasi, inspiration och tid när det var dags att bestämma färger och inredning.
Rummet blir vitt men tanken är att senare smälla upp någon färg eller tapet för att avgränsa själva sovdelen från arbetshörnan.
Vi får se vad som händer.
Ny säng och en STOR garderob är beställd och levereras lillejulafton.
Nytt skrivbord måste inhandlas, likaså två nattduksbord. Jag har inte riktigt hittat några jag gillar än, ska kolla lite second hand när ledig tid infinner sig.

I kakelugnen i sovrummet (liksom den i vardagsrummet) råder eldningsförbud men det kan bli aktuellt med provtryckning och sotning nästa år (om inte Malmö Stad förbjuder eldning i alla gamla kaminer och ugnar). I så fall måste jag skaffa golvplåt eller annat golvskydd en meter ut från kakelugnen. Jag har funderat lite på att klä golvplåt med mosaik, om det är möjligt får undersökas senare. Givetvis ska en snygg vedförvaring också till, men det är inte aktuellt än...


Tak, snickerier och fönster blir självklart vita även här.
Gardiner är jag lite allergisk mot men mina rullgardiner ska upp igen.

Det gamla trägolvet från 1905 behöver en uppfräschning och springorna mellan träplankorna spacklas med ett vitt elastiskt golvspackel, för att sedan slipas ett par gånger och därefter strykas med en sidenmatt hårdvaxolja med ett ljust pigment. Efter mycket velande mellan lack och olja föll valet tillslut på en hårdvaxolja. Jag är riktigt spänd över att få se resultatet!

Sista bilden är på den nya väggen mellan sovrum och vardagsrum. Det blir skönt med ett mer avskilt sovrum trots att jag gillar öppna ytor. Jag tycker att öppningen mellan rummen blev riktigt cool, smal och hög och passar bra in med resten av lägenheten.

Inga kommentarer: