lördag 12 december 2009

Ritningar, inredningsplanering och så kontrollbehovet...

Jag läser inte Elle Interiör och tittar runt bland inredningsreportage där lyckliga par har travar med böcker på golvet, har tagit bort räcket runt den branta trappen trots tvillingar i treårsåldern och har 300 kvm övervåning med enbart två möbler, för att det är design...
Jag gillar praktiska och smarta lösningar. Jag gillar Timell, Arga Snickaren och div. byggprogram som visar hur saker och ting går till från grunden. Hur man bygger de smarta lösningarna som underlättar vardagen.
Jag gillar att få se hur dessa projekt byggs upp och planeras.
Jag gillar Discoverys Mega-Engineering, Large Constructions och liknande program där man får se jättebroar bli till verklighet, eller följa planeringen när en hel inomhus-strand ska byggas upp. Men det hör visserligen inte riktigt till detta renoveringsprojekt, but you get my point.

Vad jag har lärt mig är att planering är otroligt viktigt, liksom kommunikation.
Hur många skisser och ritningar över varje rum i lägenheten som är ritade kan jag inte ens gissa mig till men en preliminär lägenhetsskiss överlämnades till hantverkarna ett par veckor innan byggstart och på självaste byggstartdagen satt slutliga skisser uppsatta i varje rum.
Självklart är de till för att hantverkarna ska kunna gå tillbaka och titta hur jag vill ha det om de inte minns alla detaljer, och inte alls för att stilla mitt kontrollbehov. *host host*



Jag har också läst instruktionerna till nästan varenda hårdvaxolja, tapetremsa eller badrumsinredning som jag köpt. Så att jag vet hur man ska göra. Så att jag vet hur hantverkarna ska göra alltså. Så att jag kan berätta för dem. Så att jag kan se vad Herr Timell säger om saken (och det kan man om det mesta om man går igenom alla säsonger som finns tillgängliga på Tv4Play, typ 80 program) och sen tipsa hantverkarna lite sådär sött och smidigt och förhoppningsvis få dem att göra EXAKT som jag säger.
Men nädå, kontrollbehov det har jag inte.

Det var när jag häromdagen skulle lämna min lägenhet efter en liten blixtvisit (skulle bara hämta posten *host igen*) som den ena byggaren sa "vi ses imorgon", då försod jag att det nog var dags att inte dyka upp på ett par dagar...

Inga kommentarer: